Årsoppgjør
Du får faktura årlig etterskuddvis basert på innsendt skattemelding, årsregnskap, aksjonærregisteroppgave eller grunnlagsdata*. Vi sender faktura i september med månedspris * 12. Dette gjelder også innsending av skattemelding for lønnstaker/pensjonist (privatperson uten næring).
Årsoppgjør pluss
Du får faktura årlig etterskuddvis basert på innsendt skattemelding, årsregnskap, aksjonærregisteroppgave eller grunnlagsdata*. Vi sender faktura i september med månedspris * 12.
Periodeavslutning
Du faktureres etterskuddsvis per mnd basert på antallet firma du har aktivert på pakken.
Komplett
Pakken består i praksis av “Årsoppgjør pluss” og “Periodeavslutning”. Du faktureres derfor løpende etterskuddsvis hver måned for “Periodeavslutning” og årlig etterskuddsvis for “Årsoppgjør pluss” basert på innsendt skattemelding eller årsregnskap.
Antallet aktiverte klienter på “Komplett-pakken” må stemme overens med antallet innsendte skattemeldinger fra klienter på “Komplett” for at volumrabatten skal bli riktig.
Konsern
Konsernklienter
Du får faktura årlig etterskuddvis basert på opprettet regnskapsår på konsernklienten (inntektsår). Vi sender faktura sammen med årsoppgjørfakturaen for øvrige pakker.
Terskelverdier for konsernklienter
Etter regnskapsloven er det krav om konsernregnskap i et foretak som kan krysse av for to av følgende tre punkter:
- Salgsinntekt på 168 millioner kroner
- Balansesum på 84 millioner kroner
- Gjennomsnittlig antall ansatte på 50 ansatte i regnskapsåret
Overstiger du to eller tre av disse punktene må konsernklienten opprettes med pakken “større foretak”
Overstiger du kun et punkt, eller ingen punkter kan du benytte pakken for “små foretak”, men vær klar over at her kan du heller ikke sende inn årsregnskapet.
Faktura
Du mottar én samlefaktura for alle klientene du har satt opp i klientoversikten.Antallet på fakturaen gjenspeiler faktisk antall innsendte årsoppgjør.
Prisen på faktura er mnd pris * 12 mnd (unntak for konsern klienter som faktueres med årlig pris * 1).
Dersom du sender en fakturerbar innsending etter at årlig faktura er sendt ut fra oss, vil disse faktureres ved neste årlig fakturering. F.eks dersom du sendte inn et årsoppgjør/skattemelding/gr.lag data i oktober 2024, får du faktura for dette ved hovedfaktureringen i 2025.
Selskap som er avviklet i 2025 og har sendt inn forhåndsfastsetting faktureres i 2024 og vil ha samme tekst på faktura som selskaper med innsending skattemelding for 2023.
Selskap med innsendt avviklingsregnskap/forhåndsfastsetting fra 01.09.24 til og med 15.09.25 vil få faktura i ved årsfaktureringen i 2025. Gjelder avvikling av regnskapsåret 2024 og 2025.
Antall klienter med "periodeavslutning" gjenspeiles av antall klienter med aktiv pakke. Husk at dette faktureres hver mnd.
Grunnlaget for viderefakturering til dine kunder får du i Innsikt. Har du ikke tilgang så får du tilgang ved å trykke på denne linken og sende inn skjema
OBS: tidspunkt for fakturering vil kunne påvirkes av utsettelse av skattemeldingsfristene fra skatteetaten. Antatt fakturering 2025: i løpet av tredje kvartal.
*Grunnlagsdata:
- Andelshavers/aksjonærs andeler av boligselskapets ligningsmessige beløp (Tidligere RF-1139)
- Sameiers andeler av boligsameiets likningsmessige beløp (Tidligere RF-1140)
- Pass og stell av barn (Tidligere RF-1241)
- Gaver til frivillige organisasjoner og tros- og livssynssamfunn (Tidligere RF-1310)
- Betalinger til selvstendig næringsdrivende (Tidligere RF-1321)