Prinsippet for fakturering av Periode & År baserer seg på etterskuddsvis fakturering av ditt forbruk.
Periode faktureres etterskuddsvis per måned ut fra antall klienter du har satt opp med periodeavstemming.
Årsoppgjør og andre innsendelser til myndighetene faktureres årlig etterskuddsvis ut fra antall innsendelser.
Årsoppgjør
Du får faktura årlig etterskuddvis basert på innsendt skattemelding, årsregnskap, aksjonærregisteroppgave eller grunnlagsdata*. Vi sender faktura i september med månedspris * 12. Dette gjelder også innsending av skattemelding for lønnstaker/pensjonister (privatperson uten næring).
Årsoppgjør pluss
Du får faktura årlig etterskuddvis basert på innsendt skattemelding, årsregnskap, aksjonærregisteroppgave eller grunnlagsdata*. Vi sender faktura i september med månedspris * 12.
Periodeavslutning
Du faktureres etterskuddsvis per måned basert på antall klienter du har aktivert i pakken.
Komplett
Pakken består i praksis av “Årsoppgjør pluss” og “Periodeavslutning”. Du faktureres derfor løpende etterskuddsvis hver måned for “Periodeavslutning” og årlig etterskuddsvis for “Årsoppgjør pluss” basert på innsendt skattemelding eller årsregnskap.
Antall aktiverte klienter på “Komplett-pakken” må stemme overens med antall innsendte skattemeldinger fra klienter på “Komplett” for at volumrabatten skal bli riktig.
Konsernkonsolidering
Konsernklienter
Du får faktura årlig etterskuddvis basert på opprettet regnskapsår på konsernklienten (inntektsår). Vi sender faktura sammen med årsoppgjørfakturaen for øvrige pakker. Det vil si i løpet av 3. kvartal.
Forskjell på konsernklienter
Små konsern
Kan ikke sende inn konsolidert regnskap til myndighetene via Periode & År. Dette fordi de ikke oppfyller terskelverdiene for plikt til å utarbeide konsernregnskap.
Store konsern
For konsern som oppfyller terskelverdiene for plikt til å utarbeide konsernregnskap. Konsernklienter med denne pakken har derfor mulighet til å sende inn konsolidert regnskap til myndighetene via Periode & År
Terskelverdier for konsernklienter
Etter regnskapsloven er det krav om konsernregnskap i et foretak som kan krysse av for to av følgende tre punkter:
- Salgsinntekt på 168 millioner kroner
- Balansesum på 84 millioner kroner
- Gjennomsnittlig antall ansatte på 50 ansatte i regnskapsåret
Overstiger du to eller tre av disse punktene må konsernklienten opprettes med pakken “større foretak”.
Overstiger du kun et punkt, eller ingen punkter kan du benytte pakken for “små foretak”, men vær klar over at her kan du heller ikke sende inn årsregnskapet.
Nærmere spesifisering av faktura for årsoppgjør og konsernklienter
Antallet på fakturaen gjenspeiler faktisk antall innsendte årsoppgjør.
Prisen på Konsernklienter vist på faktura er årlig pris.
Prisen på årsoppgjør og andre innsendelser er oppgitt som månedspris x 12 måneder .
Innsendelser som utføres etter fakturadato.
Dersom du utfører fakturerbare innsendinger etter at årlig faktura er sendt ut fra oss, vil disse faktureres ved neste årlige fakturering. F.eks dersom du sendte inn et årsoppgjør/skattemelding/grunnlagsdata i oktober 2024, får du faktura for dette ved hovedfakturering i 2025. Disse teller da også med i volumet for 2025 med tanke på pris i forhold til volum.
Forhåndsfastsetting og avvikling
Selskap som er avviklet i 2025 og har sendt inn forhåndsfastsetting faktureres i 2025 og vil ha samme tekst på faktura som selskaper med innsending skattemelding for 2024.
Selskap med innsendt avviklingsregnskap/forhåndsfastsetting fra 01.09.24 til og med 31.08.25 vil få faktura i ved årsfaktureringen i 2025. Gjelder avvikling av regnskapsåret 2024 og 2025.
Grunnlaget for viderefakturering til dine kunder får du i Innsikt. Har du ikke tilgang så får du tilgang ved å trykke på denne linken og sende inn skjema.
OBS: tidspunkt for fakturering vil kunne påvirkes av utsettelse av skattemeldingsfristene fra skatteetaten. Antatt fakturering 2025: i løpet av tredje kvartal.*
Grunnlagsdata:
- Andelshavers/aksjonærs andeler av boligselskapets ligningsmessige beløp (Tidligere RF-1139)
- Sameiers andeler av boligsameiets likningsmessige beløp (Tidligere RF-1140)
- Pass og stell av barn (Tidligere RF-1241)
- Gaver til frivillige organisasjoner og tros- og livssynssamfunn (Tidligere RF-1310)
- Betalinger til selvstendig næringsdrivende (Tidligere RF-1321)